• بیژن
  • 19 مهر 1399
  • بدون دیدگاه

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به بازاریابی محصولات که با روش دستگاههای الکترونیکی صورت بگیرد دیجیتال مارکتینگ می گویند. با افزایش دسترسی به اینترنت شاهد افزایش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی هستیم.دیجیتال مارکتینگ راهی برای تبلیغ محصولات از طریق کانال های دیجیتالی مختلف و به صورت آنلاین است. بازاریابی دیجیتال در برگیرنده تمامی  ابزارها و فعالیت هاییست که برای بازاریابی محصولات مورد نیاز است و خدمات آن در بستر (موبایل،اینترنت،وب و سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می گیرد.

 پیشینه 

برای اولین بار در سال 1990 اصطلاح دیجیتال مارکتینگ مطرح شد. در سال ۱۹۸۶ رادیو اختراع شد و پس از ۱۰ سال رادیو به یک وسیله عمومی تبدیل شد و مردم شروع به خرید رادیو کردند، و بعد از آن ایده ی تبلیغات جریان یافت. در سال ۱۹۸۰ یک گروه اُپرا پس از پخش اجرایشان از رادیو تمامی بلیط ها فروخته شد و باعث تولد و پیدایش دیجیتال مارکتینگ شد.

دیجیتال مارکتینگ

با توجه به توضیحات مطرح شده در مورد دیجیتال مارکتینگ می توان دریافت که آنلاین و هم به صورت آفلاین می توان از آن بهره برد.

آنلاین دیجیتال مارکتینگ:

در بازاریابی آنلاین به دلیل  استفاده از اینترنت می توان به راحتی با مشتریان در ارتباط بود. 

انواع ابزار های آنلاین

  1. منتشر کردن رپورتاژ آگهی
  2. آنالیز و تحلیل داده
  3. در شبکه‌های اجتماعی انجام دادن تبلیغات 
  4. ایمیل مارکتینگ 
  5. ارسال پوش نوتیفیکیشن
  6. تحلیل و مدیریت کردن شبکه‌های اجتماعی
  7. بهینه سازی موتور جستجو
  8. تبلیغات کلیکی 
  9. کوتاه کننده لینک
  10. چت آنلاین

انواع ابزار های آفلاین: 

فعالیت های بازاریابی را اگر بخواهیم به صورت آفلاین انجام دهیم شامل موارد زیر خواهد بود:  

  • بازاریابی تلویزیونی 
  • بازاریابی رادیویی 
  • بازاریابی محیطی
  • بازیابی تلفنی 

البته می توان به صورت کلی بازاریابی آفلاین را به دسته های مختلفی دسته بندی کرد که عبارتند از: 

  1. ارتقا یافته 
  2. بیلبورد‌های تبلیغاتی
  3. پیامک 
  4. تله شاپینگ 
  5. اسپانسر برنامه شدن 
  6. تبلیغات رادیو
  7. رادیو مارکتینگ
  8. تماس سرد
  9. کد QR
  10. سمپلینگ الکترونیک
  11. بازاریابی تلویزیونی
  12. بازاریابی تلفنی
  13. تبلیغات تلویزیونی

مزایای دیجیتال مارکتینگ:

  • محدودیت مکانی و زمانی ندارد: یکی از مهمترین دلایل محبوبیت دیجیتال مارکتینگ نداشتن محدودیت زمانی و مکانی برای کاربران و مشتریان است، در هر زمان و مکانی می توانند نسبت به خرید محصول مورد نظر اقدام کنند. 
  • امکان مقایسه: به دلیل کنار هم بودن محصولات امکان مقایسه کردن به راحتی و مثل روش‌های سنتی وقت گیر و خسته کننده نیست.
  • بررسی اطلاعات در کمترین زمان: اطلاعات محصولات در کنار‌ هم و به صورت کامل درج می شود مثلا برای خرید یک محصول تمامی اطلاعات مورد نیاز برای خرید را می توانید در زمان کم بدست بیاورید.
  • قیمت: تنوع قیمت کالاها و کم بودن قیمت برخی کالاها نسبت به بازار یکی از دیگر مزیت های خرید آنلاین محسوب می شود

معایب دیجیتال مارکتینگ:

  • مشکلات مرتبط به اینترنت: اگر اینترنت قطع شود یا مشکل در دسترسی به آن وجود داشته باشد مسلما کاربران برای ورود به فضای مجازی دچار مشکل می شوند. 
  • عدم آشنایی با فضای اینترنت: افرادی هم هستند که با دنیای اینترنت هیچ گونه آشنایی ندارند و به دلیل وابستگی دیجیتال مارکتینگ به فضای اینترنت و خرید خود را به راحتی انجام دهند.
  • نگران کیفیت: نگرانی بابت کیفیت محصول و قابل لمس نبودن خدمات و کالاها قبل از خرید.
  • ارسال کالا: ترس از آسیب رسیدن به محصولات و کالاها هنگام ارسال و قبل از تحویل.