...
  • بیژن
  • اسفند ۲۱, ۱۴۰۲
  • بدون دیدگاه

واقعیت مجازی چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی روزانه وسایل جدیدی به بازار های جهانی روانه میشوند. یکی از این تجهیزات که برای شبیه سازی استفاده میشود، واقعیت مجازی یا Virtual Reality است. در این فناوری افراد میتوانند با استفاده از وسایل مخصوصی مانند عینک و دستکش های دارای سنسور های حرکتی در محیط سه بعدی مجازی به گشت و گذار بپردازند!

برای درک هرچه بهتر نحوه عملکرد سیستم Virtual Reality بهتر است آن را با مثالی توضیح دهیم. انسان ها به منظور درک و دریافت محیط اطراف خود از حواس پنجگانه استفاده میکنند. اطلاعات دریافتی از این حواس از طریق اعصاب به مغز و نخاع مخابره شده و این پیام تجزیه و تحلیل میشود. فناوری واقعیت مجازی در واقع در تلاش است تا با ساخت محیطی غیر واقعی به مغز این توهم را بدهد که درون دنیای دیگری است.
حتما تا کنون اسم سینما های سه بعدی را شنیده اید! یکی از رایج ترین استفاده ها از Virtual Reality در همین سینماهای سه بعدی و برای تماشای فیلم است. تماشا و قرار گرفتن در محیط مجازی باعث هرچه واقعی تر شدن صحنه فیلم و یا بازی در مقابل چشمان کاربر میشود.
از جمله فناوری های که به واقعی تر شدن تجربه استفاده از دنیای Virtual Reality کمک شایانی میکند، نور و جلوه های صوتی است. این عوامل در کنار کیفیت بالای تصویر ارائه شده به کاربر سبب هرچه نزدیک تر شدن تجربه فرد به دنیای واقعیت میشود.

مزایا و استفاده های واقعیت مجازی چیست؟

با گذر زمان، عینک های Virtual Reality نیز پیشرفته تر و همچنین پرطرفدار تر شدند. امروزه بسیاری از سازندگان کنسول های خانگی مانند مایکروسافت با اضافه کردن قطعه ای دیجیتالی به کنسول خود، قابلیت بازی در دنیای مجازی را فراهم کرده اند.

غیر از استفاده های تفریحی و سرگرمی، این تکنولوژی برای آموزش و شبیه سازی های مختلفی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال در کشور های توسعه یافته دنیا، امروزه بخشی از آموزش رانندگی در بخش شبیه سازی رانندگی به وسیله Virtual Reality میباشد. یا مشاوران املاک میتوانند بدون اینکه نیازی باشد تا به صورت فیزیکی در خانه حضور پیدا کنند، منزل را به مشتریان خود نشان دهند.

Virtual Reality واقعیت مجازی
برای درک هرچه بهتر نحوه عملکرد سیستم virtual reality بهتر است آن را با مثالی توضیح دهیم.

دنیای مجازی چند نوع دارد؟

فناوری واقعیت مجازی در سه نوع مختلف وجود دارد:

۱. واقعیت مجازی شناور

در این نوع از Virtual Reality کاربر تجربه کاملی از دنیای مجازی را تجربه خواهد کرد. به طوری که طبق نظر افرادی که از این نوع Virtual Reality استفاده کرده اند، به صورت کامل فراموش کرده اند که در دنیای مجازی قرار دارند. اما لازم به ذکر است که برای تجربه واقعیت مجازی شناور نیاز به یک کامپیوتر با قدرت پردازش بالا و تجهیزات مخصوص هستید.

۲.  واقعیت مجازی نیمه شناور

از این نوع Virtual Reality بیشتر در شبیه سازها و به منظور فعالیت های آموزشی استفاده میشود. برای تجربه این نوع از دنیای مجازی شما نیاز به سخت افزاری قوی به همراه صفحه نمایشی بزرگ دارید. همچنین در کنار موارد ذکر شده به تجهیزات واقعیت مجازی مانند دستکش مخصوص، عینک و … نیز نیاز دارید. طبق نظر افرادی که این نوع از دنیای مجازی را تجربه کرده اند، شما در تمام مدت زمانی که در دنیای مجازی هستید، آگاهی کاملی از دنیای واقعی و Virtual Reality دارید.

۳. واقعیت مجازی غیر شناور

این نوع از دنیای مجازی به دلیل اینکه تا حد زیادی در زندگی روزانه مردم، وجود دارد، معمولا نادیده گرفته میشود. از مثال های تجربه این دنیای مجازی میتوانیم به تماشای یک بازی ویدیویی و یا گشت و گذار در فضای اینترنت اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید