...
  • بیژن
  • آبان ۰۳, ۱۳۹۹
  • بدون دیدگاه

لینوکس معروف ترین سیستم عامل منبع باز جهان است که در میان کاربران از محبوبیت بسیاری برخوردار می باشد. به عنوان یک سیستم عامل، Linux نرم افزاری است که در زیر تمام نرم افزارهای دیگر رایانه قرار دارد، درخواست هایی را از آن برنامه ها دریافت می کند و این درخواست ها را به سخت افزار رایانه منتقل می نماید.

تفاوت لینوکس با سایر سیستم عامل ها چیست؟

از بسیاری جهات، لینوکس مانند سایر سیستم عامل هایی است که ممکن است قبلاً استفاده کرده باشید، مانند ویندوز یا iOS. همچون سایر سیستم عامل ها، Linux دارای رابط گرافیکی است و همان نوع نرم افزاری که شما به آن عادت کرده اید، از جمله پردازنده های کلمه، ویرایشگر عکس، ویرایشگر فیلم و غیره. در بسیاری از موارد، سازنده یک نرم افزار ممکن است نسخه لینوکس همان برنامه ای را که شما در سیستم های دیگر استفاده می کنید، ساخته باشد. به طور خلاصه: اگر می توانید از رایانه یا دستگاه الکترونیکی دیگری استفاده کنید، می توانید از Linux بر روی آن استفاده نمایید.

اما Linux همچنین از بسیاری جهات با سیستم عامل های دیگر متفاوت است. اول و شاید مهمتر از همه، لینوکس یک نرم افزار منبع باز است. کدی که برای ایجاد Linux استفاده می شود رایگان است و برای مشاهده، ویرایش و برای کمک به کاربران با مهارت مناسب در دسترس عموم است.

Linux همچنین از این نظر متفاوت است که اگرچه قطعات اصلی سیستم عامل Linux معمولاً رایج است، اما توزیع های زیادی از لینوکس وجود دارد که شامل گزینه های مختلف نرم افزاری است. این بدان معنی است که Linux به طرز باورنکردنی قابل شخصی سازی است، زیرا فقط برنامه های کاربردی مانند پردازنده های کلمه و مرورگر های وب قابل تعویض نیستند. کاربران  Linux همچنین می توانند مولفه های اصلی، مانند اینکه کدام سیستم گرافیک را نمایش می دهد، و سایر مولفه های رابط کاربر را انتخاب کنند.

چه کسانی از Linux استفاده می کنند؟

شما احتمالاً قبلاً از Linux استفاده کرده اید، خواه آن را بشناسید یا نشناسید. بنا به نظر کاربران، بین یک تا دو سوم صفحات وب در اینترنت توسط سرور هایی که از Linux استفاده می کنند تولید می شود.

شرکت ها و افراد Linux را برای سرورهای خود انتخاب می کنند زیرا این سیستم عامل ایمن و انعطاف پذیر است و شما می توانید علاوه بر شرکت هایی مانند Canonical،  SUSE و Red Hat، که هر یک پشتیبانی تجاری ارائه می دهند، از یک جامعه بزرگ پشتیبانی عالی داشته باشید.

احتمالا بسیاری از دستگاه هایی که مالک آنها شما هستید، مانند تلفن ها و رایانه های لوحی  Android و Chromebook، دستگاه های ذخیره سازی دیجیتال، ضبط کننده های فیلم شخصی، دوربین ها و موارد دیگر، همچنین دارای Linux هستند. ماشین شما دارای Linux است که در زیر کاپوت کار می کند. حتی مایکروسافت ویندوز از مولفه های  Linux به عنوان بخشی از زیر سیستم ویندوز برای لینوکس (WSL) استفاده می کند.

چه کسی “مالک” سیستم عامل لینوکس است؟

Linux به واسطه مجوزهای منبع باز خود به صورت آزاد در دسترس همه قرار دارد. با این حال، علامت تجاری روی نام “Linux” به سازنده آن، Linus Torvalds بستگی دارد. کد منبع Linux توسط بسیاری از نویسندگان آن تحت حق چاپ است و تحت مجوز GPLv2 مجوز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید