...
  • بیژن
  • آبان ۰۵, ۱۳۹۹
  • بدون دیدگاه

اتریوم (Ethereum) یک سیستم عامل توزیع شده منبع باز، عمومی و مبتنی بر بلاک چین است که دارای قابلیت قرارداد هوشمند می باشد، و همچنین امکان ساخت و اجرای برنامه های توزیع شده (ppApps) را بدون هیچ گونه خرابی، تقلب، کنترل یا تداخل از سوی شخص ثالث فراهم می کند. Ethereum نه تنها یک پلتفرم است، بلکه یک زبان برنامه نویسی کامل Turing است که در بلاک چین اجرا می شود و به توسعه دهندگان کمک می کند تا برنامه های توزیع شده را منتشر کنند.

اتریوم، امروزه بعد از بیت کوین دومین ارز رمز موجود در بازار جهت سرمایه گذاری است. Ethereum همچنان یک آلتکوین (Altcoin) قوی است که توانایی رقابت در بازار ارزهای رمز پایه را دارا است. 

با این حال، اتریوم فقط مربوط به ارز نیست، بلکه در رابطه با اشتراک گذاری داده جهانی نیز می باشد. در این ارز، هر واحد داده در سلول مخصوص به خود قرار می گیرد و برای اینکه سیستم پاسخ مثبت به سوال بدهد، کاربر باید یک کلید رمزنگاری ویژه داشته باشد. امروزه، تعداد زیادی از برنامه های مالی و تلفن همراه، مبتنی بر این سیستم می باشند، و سرمایه گذاران، همچنان Ethereum را، یک فرصت جذاب و نسبتاً پایدار می دانند. 

یکی از پروژه های بزرگ مربوط به اتریوم، همکاری مایکروسافت با ConsenSys می باشد که اتریوم بلاک چین را، به عنوان یک سرویس (EBaaS) در Microsoft Azure ارائه می دهد تا مشتریان و توسعه دهندگان را با یک کلیک گسترش دهد.

اندازه بلاک چین اتریوم، فقط به اجرا بستگی دارد. در حالی که Parity دارای اندازه بلاک چین، در حدود ۶ گیگابایت است، اندازه Geth در حدود ۱۱ گیگابایت است. 

آیا اتریوم مانند بیت کوین است؟

Ethereum بر اساس پروتکل بیت کوین و طرح بلاک چین آن ساخته شده است، اما به گونه ای تغییر یافته است که بتواند از برنامه های فراتر از سیستم های پولی پشتیبانی کند. تنها شباهت این دو بلاک چین این است که آنها کل تاریخ معاملات شبکه های مربوطه خود را ذخیره می کنند، اما بلاک چین اتریوم، کارهای بسیار بیشتری را انجام می دهد. علاوه بر تاریخچه تراکنش ها، هر گره در شبکه Ethereum همچنین باید جدیدترین حالت یا اطلاعات فعلی مربوط به هر قرارداد هوشمند درون شبکه، موجودی هر کاربر و تمام کدهای قرارداد هوشمند و محل ذخیره آن را بارگیری کند.

این دو بلاک چین، ممکن است از جنبه هایی با هم شباهت داشته باشند، اما واقعیت این است که آنها دو پروژه مختلف و با اهداف کاملاً متفاوت هستند. در حالی که بیت کوین، تاکنون خود را به عنوان موفق ترین ارز رمز پایه و نسبتاً پایدار تثبیت کرده است، اتریوم یک پلتفرم چند منظوره است که ارز دیجیتال Ether، تنها بخشی از برنامه های قرارداد هوشمند آن است.

Ether واحد پول اتریوم است. گاهی اوقات، این دو اشتباه گرفته می شوند اما اگر سعی کنید به یاد داشته باشید که Ethereum سیستم است و Ether واحد پول آن است، ساده تر است.

نحوه کار اتریوم

اساساً، بلاک چین  اتریوم می تواند به عنوان یک ماشین حالت مبتنی بر تراکنش توصیف شود. وقتی صحبت از علوم کامپیوتر می شود، یک ماشین حالت به گونه ای تعریف می شود که قادر به خواندن یک سری ورودی ها و تبدیل شدن به حالت جدید بر اساس آن ورودی ها می باشد. وقتی تراکنش ها اجرا می شوند، دستگاه به حالت دیگری منتقل می شود.

هر بخش Ethereum از میلیون ها معامله تشکیل شده است. این تراکنش ها برای تشکیل “بلوک ها” دسته بندی می شوند که هر بلوک به بلوک های قبلی خود زنجیر می شود. اما قبل از اضافه شدن معامله به دفتر، باید اعتبار سنجی شود، که فرایندی به نام استخراج را طی می کند.

استخراج فرآیندی است که مجموعه ای از گره ها، قدرت محاسبه خود را برای تکمیل یک چالش “اثبات کار” اعمال می کنند، که اساساً یک معمای ریاضی است. هرچه رایانه آنها قدرتمندتر باشد، سریعتر می تواند معما را حل کند. پاسخ به این معما همان اثبات کار است و اعتبار یک بلوک را تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید