...
  • بیژن
  • آبان ۰۷, ۱۳۹۹
  • بدون دیدگاه

طی چند سال گذشته، اصطلاح “فناوری بلاک چین” را احتمالاً در مورد ارز های رمزپایه مانند بیت کوین شنیده اید. بلاک چین (Blockchain)  یا زنجیره بلوکی، نام خود را مدیون نحوه کار و ذخیره سازی اطلاعات است، یعنی بسته بندی اطلاعات در بلوک ها، که به شکل زنجیره ای با سایر بلوک های اطلاعات مشابه، ایجاد می شود.

فرض کنید در حال انتقال پول از حساب بانکی خود به خانواده یا دوستان خود هستید. شما می توانید وارد بانکداری آنلاین شوید و مبلغ را با استفاده از شماره حساب وی به شخص دیگر انتقال دهید. هنگامی که معامله انجام شد، بانک شما سوابق معامله را به روز می کند. این نوع معاملات خیلی سریع دستکاری می شوند. افرادی که با این حقیقت آشنا هستند، غالباً در استفاده از این نوع معاملات محتاط هستند، از این رو، برنامه های پرداخت شخص ثالث در سال های اخیر تکامل یافته است. اما به دلیل همین آسیب پذیری است که فناوری Blockchain ایجاد شده است.

چرا زنجیره بلوکی محبوب است؟

ثبت سوابق داده ها و معاملات، یک قسمت مهم در تجارت است. غالباً، این اطلاعات در خانه اداره می شود یا از طریق شخص ثالثی مانند کارگزاران، بانکداران یا وکلا منتقل می شود که باعث افزایش زمان، و هزینه در هر دو حالت می شود. خوشبختانه، بلاک چین از این روند طولانی اجتناب کرده و حرکت سریع تراکنش را تسهیل می کند، در نتیجه هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی می کند.

بیشتر افراد تصور می کنند که بلاک چین و بیت کوین می تواند به جای یکدیگر استفاده شود، اما در واقعیت، اینطور نیست. بلاک چین فناوری است که می تواند از برنامه های مرتبط با صنایع مختلف مانند امور مالی، زنجیره تأمین، تولید و غیره پشتیبانی کند، اما بیت کوین ارزی است که برای امنیت به فناوری بلاک چین متکی است.

مزایای Blockchain

زنجیره بلوکی یک فناوری نوظهور است که دارای مزایای زیادی در دنیای دیجیتال است که به طور فزاینده ای به کار می رود:

  • امنیت بالا

فناوری بلاک چین از ویژگی امضای دیجیتال برای انجام معاملات بدون تقلب، استفاده می کند و باعث می شود داده های فردی، توسط کاربران دیگر بدون امضای دیجیتال خاص، خراب نشود یا تغییر نکند.

  • سیستم غیر متمرکز

به طور معمول، برای انجام معاملات به تأیید مقامات نظارتی مانند دولت یا بانک نیاز دارید. در حالی که، با بلاک چین، معاملات با اجماع متقابل کاربران و در نتیجه مطمئن و سریعتر انجام می شود.

  • قابلیت اتوماسیون

فناوری بلاک چین قابل برنامه ریزی است و می تواند به صورت خودکار اقدامات، رویدادها و پرداخت های سیستماتیک ایجاد کند.

فناوری زنجیره بلوکی چگونه کار می کند؟

در سال های اخیر، ممکن است شما متوجه شده باشید که بسیاری از مشاغل در سراسر جهان فناوری Blockchain را ادغام کرده اند. 

Blockchain ترکیبی از سه فناوری پیشرو است:

  • کلیدهای رمزنگاری
  • شبکه نظیر به نظیر حاوی یک دفتر مشترک
  • ابزاری برای محاسبه، و ذخیره معاملات و سوابق شبکه

کلیدهای رمزنگاری، از دو کلید تشکیل می شوند، کلید خصوصی و کلید عمومی. این کلید ها به انجام معاملات موفق بین دو طرف کمک می کنند. هر فرد دارای این دو کلید است که از آنها برای تولید مرجع هویت دیجیتال ایمن، استفاده می کند. این هویت امن، مهمترین جنبه فناوری بلاک چین است. در دنیای ارز های رمز پایه، از این هویت به عنوان “امضای دیجیتال” یاد می شود و برای اجازه دادن و کنترل معاملات استفاده می شود.

امضای دیجیتال با شبکه نظیر به نظیر ادغام می شود. تعداد زیادی از مقامات، از امضای دیجیتال برای دستیابی به اتفاق نظر در مورد معاملات، و سایر موارد استفاده می کنند. هنگامی که آنها یک معامله را تأیید می کنند، منجر به یک معامله امن موفقیت آمیز بین دو طرف متصل به شبکه می شود. بنابراین به طور خلاصه، کاربران Blockchain با استفاده از کلیدهای رمزنگاری انواع مختلف تعاملات دیجیتال را از طریق شبکه نظیر به نظیر انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید