...
  • بیژن
  • اسفند ۲۵, ۱۴۰۲
  • بدون دیدگاه

سرور مجازی چیست؟

یکی از نیاز های اولیه شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خودتان، خرید سرور و هاست مناسب است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم سرور مجازی یا Vps بیشتر آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. قبل از اینکه به مفهوم Vps بپردازیم بهتر است تا معنی کلمه سرور را بلد باشیم. سرور ها را شاید در فیلم ها دیده باشید که اتاقی بزرگ، پر از کامپیوتر هستند و شامل درایو های مختلفی میباشند. تعریف سرور به زبان ساده رایانه ای قدرتمند است که شما پس از راه اندازی سایت خود، تمام اطلاعات خود را روی آن آپلود میکنید. هنگامی که کسی آدرس سایت شما را وارد میکند، در واقع این سرور شما است که اطلاعات مورد نیاز جست و جوگر برای ورود به سایت را برای آن ارسال میکند.
نکته مهمی که قبل از خرید سرور باید به آن دقت کنید این است که سرعت سرور خریداری شده باید بالا باشد. هر چه سرعت سرور خریداری شده بیشتر باشد در نتیجه اطلاعات زودتر فرستاده میشوند و سایت شما زودتر برای کاربر به نمایش در خواهد آمد.
اگر بخواهیم Vps را تعریف کنیم میتوانیم این گونه بگوییم که همان سرور هایی که در دنیای واقعی وجود دارند هستند. تفاوت سرور های مجازی با سرور های معمولی در این است که سرور های مجازی برای هر کاربر یک فضای اختصاصی دارند. وجود این فضای اختصاصی سبب افزایش سرعت سرور میشود. در سرور های مجازی فناوری مجازی سازی استفاده شده است. این فناوری به ما اجازه میدهد تا از یک جسم واقعی، نسخه ای مجازی بسازیم!

 

نحوه کارکرد VPS

بگذارید نحوه عملکرد و مفهوم Vps را با یک مثال برای شما توضیح دهیم. فرض کنید شما ساکن یک مجتمع مسکونی(سرور فیزیکی) هستید. در این مجتمع افراد زیادی زندگی میکنند و هر کدام هم در واحد خود زندگی هستند و به هیچ وجه وارد واحد مسکونی دیگری نمیشوند. سرور های مجازی هم این گونه هستند. سرور مجازی که شما خریداری میکنید در واقع مانند واحدی از یک آپارتمان مسکونی است.

به طور کلی اگر بگوییم، چندین کاربر مختلف هستند که از یک سرور استفاده میکنند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هیچکس نمیتواند روی سرور شما اثر بگذارد. تنها کسی که توانایی کم و یا زیاد کردن اطلاعات درون سرور را دارد، خود شما هستید.

 

مزایا و معایب

در ادامه قصد داریم تا چند مورد از مزایا و معایب سرور های مجازی را نام ببریم. از جمله از مزایای Vps میتوانیم به سریع و قابل اعتمادتر بودن آن نسبت به سرور های اشتراکی اشاره کنیم. همچنین شما فایل دسترسی به سرور یا root را در اختیار دارید و میتوانید در صورت نیاز، پیکربندی آن را عوض کنید. از دیگر مزیت های این سرور ها امنیت بالای آنها است.
اما در کنار مزایای اشاره شده در قسمت بالا، سرور های مجازی دارای معایبی نیز هستند. شاید یکی از مهم ترین معایب آنها قیمت بالاتر آنها نسبت به سرور های اشتراکی است. همچنین برای مدیریت و پیکربندی آنها نیاز به تخصص دارید.

دیدگاهتان را بنویسید