رشد مداوم تهدیدات سایبری (حمله هکرها با هدف سرقت اطلاعات یا ایجاد اختلال در سیستم ) که بر سازمانهای کوچک و بنگاههای اقتصادی تأثیر میگذارد، ایمنسازی مشتریان و مشاغل را به یک هدف اصلی و بحرانی در سازمانهای متمرکز بر امنیت سایبری تبدیل کرده است.
بازاریابی امنیت سایبری در واقع انجام تبلیغات با استفاده از راهکارهایی است که ضمن حفظ فضای امنیت سایبری برای هر سازمان یا برند تجاری، باعث ارائه خدمات و محصولات، فروش و کسب سود شود.
پنج نکته اصلی برای توسعه راهکار بازاریابی امنیت سایبری وجود دارد. آنها به شرح زیر هستند:
۱. درک مخاطبان خود. این اقدام ضروری است و جزء اولین گامها برای همه راهکارهای بازاریابی است. برای انجام این کار توسعه میشود که چند پرسونای بازاریابی ایجاد کنید. پرسونا نه تنها یک شخصیت را در برابر مخاطبان هدف شما قرار میدهد بلکه بینش عملی نیز برای کمک به شما در تصمیمگیری در مورد اینکه کدام یک از راهکارها بهتر کار میکند، از جمله نحوه برقراری ارتباط، استفاده از کدام کانالهای بازاریابی و اینکه چه نوع پیام رسانی تأثیر مطلوبی را ارائه میدهد، تأمین میکند.
۲. ارائه آموزش. هر تجارتی به امنیت سایبری احتیاج دارد اما تعداد کمی از افراد خارج از دنیای فنآوری بیش از آنچه در عناوین خبری مشاهد میکنند، میدانند. بنابراین وقتی صحبت از راهکار بازاریابی امنیت سایبری میشود، آموزش بسیار ضروری است. بازارایی محتوا در این مرحله میتواند کارساز باشد. بهتر است وبلاگها و محتوای قابل بارگیری (کتاب الکترونیکی، اینفو گرافیک و …) ایجاد شود که هدف آن آموزش مخاطبان هدف باشد.
۳. اعتماد سازی راجع به تخصص خود. صاحبان مشاغل با در نظر گرفتن موارد بسیار زیاد در تلاشند تا راه حلهایی را که میتوانند به آنها اعتماد کنند، پیدا کنند. سپس باید اعتماد سازی کرده و تخصص خود را به نمایش بگذارند؛ در واقع باید در مورد تأثیرگذاری محصولات و خدمات خود بر امنیت و محافظت از مشتریان در برابر تهدیدات سایبری توضیحات قانع کنندهای ارائه دهند. ایجاد محتوای تحت هدایت دادهها یک روش عالی برای این کار است. آمار، حقایق و ارقام دقیق میتوانند در برقراری ارتباط و اعتماد به تخصص شما مؤثر باشند؛ به عنوان مثال از آمار جالب توجه برای عناوین و محتوای رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
۴. احساس احتیاج فوری و ضروری را ایجاد کنید. در این مرحله باید از پرسوناهای ایجاد شده استفاده کرد تا فهمید چه پیامهایی مخاطبان را متقاعد میکند تا متوجه بشوند که امنیت سایبری مهم است، در واقع باید احساس فوریت ایجاد کرد. البته باید پیام رسانی به شیوه درستی انجام شود؛ مثلاً تاکتیک ترساندن عمل جالبی نیست.
۵. برطرف کردن ترس. این یکی از موارد مهمی است که باید در cybersecurity marketing به آن توجه کرد. مهم است که از بکاربردن تاکتیک های ترسناک برای بازاریابی راهحل خود جلوگیری کنید. مخاطبان شما موجودات احساسی هستند و دانستن و درک آن برای متناسب سازی محتوای شما جهت هدفگیری عوامل محرک مهم است. با این حال شما باید در تمام مراحل تصمیمگیری برای مشتریان فضای راحتی را ایجاد کنید. پیام رسانی مبتنی بر ترس بر رفتاری که شما میخواهید تأثیر نمی گذارد، در واقع شما توجه خواننده را جلب میکنید اما بیشتر از اینکه روی پیشنهاد خود تمرکز کنید، آنها بر مدیریت ترس خود تمرکز خواهند کرد.
مراجع: