...
  • بیژن
  • مهر ۱۳, ۱۳۹۹
  • بدون دیدگاه

تاریخچه وب سایت

به دنیای متشکل از میلیون ها وب سایت، وب گفته می شود و نقش امنیت وب سایت داشتن در آن بسیار مهم است. یکی از تحولات بسیار بزرگ که در عرصه ارتباطات به وجود آمد ساخت وب سایت بود. این ایده از سال ۱۹۸۰ ارائه شد ولی در سال ۱۹۹۱ به صورت یک وب سایت خیلی ساده به اجرا در آمد. در قرن بیست و یک ساخت وب سایت بسیار گسترده شد و با گسترش زبان HTML ساخت وب سایت به صورت حرفه ای انجام می گیرد. در ادامه به بحث نقش امنیت وب سایت نیز خواهیم پرداخت.

آشنایی با وب

صفحاتی از اطلاعات که به یکدیگر متصل هستند، و از طریق شبکه اینترنتی قابل دسترس هستند. این اطلاعات به یکدیگر وصل می باشند و با سرچ کردن در مرورگر های وب سایت می توانیم به اطلاعات مورد نیازمان راجب هر موضوع و مطلبی از سراسر جهان دست یابیم. محتوای مورد نظر ما می تواند عکس و فیلم و کلیپ و متن و نقشه و یا هر اطلاع دیگری باشد. امروزه از طریق وب سایت می توانیم در کسری از ثانیه ها به اطلاعات مورد نیازمان دست یابیم که این از نظر ارتباطی بسیار حائز اهمیت است. این شبکه ارتباطی با زبان های مختلف در سراسر جهان قابل دسترس است.

 عناصر اصلی وب سایت کدامند؟

  • ابر متن
  • URL
  • خدمتگزار
  • زبان علامت گذاری
  • انواع وب سایت
  • وب ۱.۰
  • وب ۲.۰
  • وب ۳.۰

نقش Website Security چیست؟

در واقع به هر چیزی که مراقبت از آن صورت گیرد به معنای واقعی امنیت وب سایت گفته می شود از آنجایی که وب سایت ها نیز به امنیت نیازمندند تا نفوذ به آن ها به حداقل برسد نیاز به اقداماتی دارند و به این اقدامات امنیت وب سایت گفته می شود.

برای تامین امنیت وب سایت، امنیت پایه بسیار مهم است. امنیت پایه شامل: اینترنت، سیستم عامل، شبکه، سرور و…. می باشد.

اهمیت نقش Website Security

امنیت  وب سایت سایت مسئله ی بسیار مهمی است به گونه ای که ثبات و فعالیت و ادامه کار وب سایت مرتبط به آن بستگی دارد. در حالی که بسیاری از صاحبان سایت ها به آن بی تفاوت هستند و پیگیر میزان امنیت وب سایت خود نیستند. حتی با بررسی سایت های بزرگ و مهم می بینیم که به امنیت آن اهمیت نداده اند در حالی که هک نشدن سایت آن ها به دلیل نداشتن امنیت نبوده است، بلکه مورد حمله هکر ها قرار نگرفته است و اگر این اتفاق بیافتد مسلما حساس خواهند شد.

امنیت وب سایت باید دائما ایجاد شود چرا که انواع حمله ها و روش های هک شدن وجود دارد، و برای محافظت از وب سایت خود مراقبت دائمی می طلبد.

خدمات میزبانی وب سایت و امنیت آن

در جهت تامین نقش امنیت وبسایت خود یکی از مواردی که بسیار مورد توجه است، هاست امن می باشد که می بایستی حتی خرید آن را از منابع تامین کننده معتبر خرید و تهیه نمود که تنها دلیلش هم اهمیت آن در ایجاد بستر امن برای وب سایت می باشد.

با استفاده از اینترنت امن، امنیت وب سایت خودمان را تامین کنیم. منظور از اینترنت امن چیست؟ ارتباط معمولا دو طرفه می باشد، حال ارتباط بین کاربر و سایت نیز اینگونه می باشد. در صورتی که ما از یک سایت استفاده کنیم و بخواهیم درخواستی به سایت بنویسیم، اطلاعاتمان را ثبت می کنیم در صورتی که در مسیر ارتباط شنودی قرار گرفته باشد اطلاعات ما به سرقت خواهد رفت. حال اگر اطلاعات مدیر سایت به سرقت رود نقش امنیت وب سایت از بین خواهد رفت به این دلیل است که استفاده از اینترنت امن بسیار حائز اهمیت است. امنیت اینترنت را از طریق استفاده از نت شخصی، جلوگیری از هک وای فای، خاموش کردن wps, روشن کردن فایروال مودم امکان پذیر می باشد.

یکی از موارد دیگر برای ایجاد امنیت وب سایت سایتمان از سیستم عامل و نرم افزار مطمئن استفاده کنیم. سیستم و نرم افزار غیر اصلی و فیک ممکن است جهت سرقت اطلاعات ساخته شده اند و در صورت استفاده از آن ها به راحتی اطلاعات مان را در معرض سرقت قرار می دهیم و وب سایتمان به خطر می افتد، به این دلیل استفاده از سیستم عامل و برنامه ها و اپلیکیشن های معتبر اهمیت دارد.

اما اکثرا از طریق دریافت فایل های نا معتبر و حاوی بد افزار مورد حمله هکرها قرار می گیرند و اینگونه امنیت وبسایت خود را به خطر می اندازند.

یکی از موارد دیگر که در جهت حفظ امنیت وبسایت مورد توجه زیادی قرار گرفته است و گاهی اوقات نیز نادیده گرفته می شود، پسورد می باشد. داشتن پسورد قوی و محافظت از آن از موارد مهم جهت حفاظت امنیت وب سایت می باشد. پسورد باید حداقل ۸ کاراکتر داشته باشد، از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و… برای نوشتن یک پسورد استفاده کنید در هر مدت کوتاهی پسورد خود را عوض کنید.

یکی از موارد دیگر که با استفاده از آن می توانیم وب سایتمان را امن و امنیت آن را بالا ببریم، استفاده از CAPTCHA می باشد به این صورت که با استفاده از این سیستم سایتمان را از حمله ربات های اسپمر محافظت می کنیم.

گواهی امنیتی ssl را می توان بر روی سایت استفاده کرد که در این صورت هم امنیت سایت را برای ما تامین می کند و هم اعتماد کاربران به سایت ما افزایش پیدا می کند. در این صورت اگر هم از نت نا امن استفاده کنیم خطری برای Website Security ایجاد نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید