...
  • بیژن
  • آبان ۲۵, ۱۳۹۹
  • بدون دیدگاه

زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟

 

زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟ هنگامی که برنامه نویسان یا کد نویسان بالقوه شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی می کنند، یکی از سوالات متداول آنها این است که، زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ این یک سوال معتبر است، با توجه به اینکه بسیاری از زبانها، از جمله پایتون، برای ایجاد برنامه های وب سایت های پیچیده، همراه با زبان های دیگر به کار می روند. ارائه یک معرفی کوتاه در مورد Python Programming Language به هر برنامه نویس بالقوه ای کمک می کند تا این زبان و دلیل مفید بودن آن را درک کند.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

Python یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که سطح بالایی دارد و به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای رسیدن به اهداف عمومی کار می کند. اغلب زبان برنامه نویسی پایتون با زبانهای برنامه نویسی چون Ruby، ​JavaScript و Scheme مقایسه می شود. آنچه پایتون را از سایر زبان های برنامه نویسی متمایز می کند این است که استفاده از آن ساده است، می تواند به یک مبتدی آموزش داده شود، در مورد هر برنامه ای راهگشا باشد؛ همچنین Python Programming Language در همه سیستم عامل های فعلی از جمله Mac، Windows و Linux قابل اجرا است. این زبان همچنین یکی از قدرتمند ترین زبان هایی است که یک برنامه نویس می تواند از آن استفاده کند و کد نویسی آن به ترتیب سه و پنج برابر سریعتر از زبان های برنامه نویسی JavaScript و C ++ است.

برنامه

برنامه Python یک زبان اسکریپت نویسی است که می تواند برای توسعه نمونه های اولیه، کد نویسی وب سایت ها و برنامه ها، پردازش تصاویر، داده های علمی و موارد دیگر استفاده شود. این برنامه را می توان در موتور جستجوی Google، NASA، Disney، Pinterest و موارد دیگر یافت. برنامه پایتون برای سهولت استفاده و سرعت ساخته شده است و پیچیدگی کمتری نسبت به Ruby و سایر زبانهای برنامه نویسی شی گرا مشابه دارد. از آنجا که این برنامه بصورت منبع آزاد است، از محبوبیت زیادی در بین توسعه دهندگان و برنامه نویسان برخوردار است و امروزه همچنان برنامه اصلی اکثر وب سایت های فعال در اینترنت می باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون و نرم افزارها

نرم افزار Python رایگان بارگیری می شود و تقریباً در هر نوع سیستم عامل قابل دسترسی است. این مجموعه با یک کتابخانه استاندارد بزرگ همراه است که به وسیله آن به راحتی می توانید کارهای ساده ای مانند خواندن و اصلاح فایل ها، اتصال به سرورهای وب سایت و موارد دیگر را انجام دهید. این نرم افزار همچنین می تواند به عنوان یک آغازگر برای برنامه نویسان علاقه مند به یادگیری Ruby یا Java که هر دو پیچیده تر هستند اما ویژگی های مشابه با پایتون دارند، باشد. این نرم افزار همچنین به منظور جلب سریع خطاها، پاک کردن و اشکال زدایی کدها ایجاد شده است و شامل ویژگی های پیشرفته برای ساده سازی فرآیند برنامه نویسی است.

زبان برنامه نویسی پایتون چه کاری انجام می دهد؟

یک برنامه نویس پایتون می تواند در صنایع مختلف و با شرکت های مختلف کار کند. در سال ۲۰۱۴، شرکت ها یی مانند نوکیا، آی بی ام، گوگل و دیزنی همه در جستجوی برنامه نویسان با تجربه پایتون بودند تا به آنها در برنامه های وب و توسعه چار چوب کمک کنند. از این نظر، پایتون کاملاً با Django کار می کند، که به عنوان سیستم چارچوب پایه ای که پایتون بر اساس آن کار می کند، عمل می نماید. پایتون همچنین برنامه هایی را برای اسکریپت محصولات مبتنی بر وب با درجه حرفه ای فعال می کند. برنامه نویسان پایتون همانطور که روز به روز رشد می یابند، چشم اندازهای اقتصادی بیشتری نیز پیدا می کنند زیرا استفاده از این زبان شامل تمام زمینه های توسعه نرم افزار و وب سایت است.

زبان برنامه نویسی پایتون و ویژگی های آن

در حالت کلی ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون شامل مواردی به شرح زیر است:

  1. قابل خواندن: پایتون یک زبان برنامه نویسی با قابلیت خواندن آسان است.
  2. آسان برای یادگیری: یادگیری پایتون آسان است زیرا این یک زبان برنامه نویسی رسا و سطح بالا است؛ به این معنی که درک زبان برنامه نویسی پایتون آسان و بنابراین یادگیری آن نیز آسان است.
  3. کراس پلتفرم: زبان برنامه نویسی پایتون قابلیت دسترسی بالایی دارد و می تواند در سیستم عامل های مختلف مانند مک، ویندوز، لینوکس، یونیکس و غیره اجرا شود. این باعث می شود یک کراس پلت فرم و یک زبان قابل حمل باشد.
  4. منبع آزاد: پایتون یک زبان برنامه نویسی منبع باز است.
  5. کتابخانه استاندارد بزرگ: پایتون دارای یک کتابخانه استاندارد بزرگ است که دارای چند کد و توابع مفید می باشد که می توانیم هنگام نوشتن کد در پایتون از آنها استفاده کنیم.
  6. رایگان: پایتون برای بارگیری و استفاده رایگان است. این بدان معناست که می توانید آن را به صورت رایگان بارگیری کرده و در برنامه خود استفاده کنید. Python Language نمونه ای از FLOSS (Free / Libre Open Source Software) است، به این معنی که شما می توانید نسخه های این نرم افزار را آزادانه توزیع کنید، کد منبع آن را بخوانید و آن را اصلاح کنید.
  7. پشتیبانی از مدیریت استثنا ها: اگر تازه کار هستید، ممکن است تعجب کنید که یک استثنا در کد نویسی چیست؟ استثنا (exception) رویدادی است که می تواند در هنگام برنامه نویسی رخ دهد و جریان طبیعی برنامه را مختل کند. پایتون از مدیریت استثنا پشتیبانی می کند، به این معنی که ما می توانیم کد مستعد خطا را بنویسیم و سناریو های مختلفی را آزمایش کنیم که بعدا باعث استثنا شوند.
  8. ویژگی های پیشرفته: زبان پایتون از ژنراتور ها و درک مطلب پشتیبانی می کند. برای درک بهتر این مطلب می توانید به منابع مربوطه مراجعه کنید.
  9. مدیریت خودکار حافظه: زبان نویسی پایتون از مدیریت خودکار حافظه پشتیبانی می کند که به معنای پاک شدن و آزادسازی حافظه به صورت خودکار است. نیازی به زحمت برای پاک کردن حافظه نیست.
سخن آخر:

پایتون برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی آسان اما قدرتمند است و می تواند به برنامه نویسان کمک کند تا در بخش کد نویسی کار و پیشرفت پیدا کنند. اکنون که به پرسش “Python Programming Language چیست؟” پاسخ داده شد، گام بعدی استفاده از منابع رایگان موجود در اینترنت برای شروع یادگیری پایتون است.

دیدگاهتان را بنویسید