...
  • بیژن
  • آبان ۰۱, ۱۳۹۹
  • بدون دیدگاه
فهرست مطالب

مقدمه وب عمیق و وب تاریک چیست؟

مقدمه وب عمیق:

امروزه بدون اغراق تمامی اطلاعاتی که بیشتر افراد کسب می کنند با واسطه یا بدون واسطه از طریق اینترنت و موتور های جستجو می باشد. اما این چیزی که در دسترس کاربران قرار دارد تنها ۴% تمام اطلاعات می باشد که به اصطلاح به اینها وب آشکار می گویند. و بقیه اطلاعات که در دسترس موتور جستجو قرار ندارد و این موتور ها نمی توانند آنها را به اصطلاح کرال کنند وب عمیق نام دارد. این Deep Web یا به تشخیص موتور های جستجو کرال نمی شود مانند مشخصات شخصی، نام و شماره تلفن و یا توسط برنامه نویسان برای انجام کار های مخفی مورد استفاده قرار می گیرد که در این صورت به آن وب تاریک می گویند.

Deep Web چیست؟

در واقع قسمتی از اینترنت که به صورت عمدی توسط موتورهای جستجو سرچ نمی شود و یا توسط ایجاد کننده این اطلاعات از دسترس خارج شده است، مانند اکانت ایمیل شخصی دیگران، اکانت سوشیال مدیا ها، اکانتهای بانکی آنلاین، و صفحات برندینگ از این جمله می باشند. کی از مهمترین Deep Web دیتابیس های دانشگاهی و بانکی می باشد که هرگونه دسترسی به این اطلاعات جرم و با فرد به عنوان مجرم برخورد خواهد شد.  این قسمت از اینترنت بخش مخوف و خطرناک اینترنت نمی باشد ولی بسیاری از مردم Deep Web را با قسمتی که توضیح داده ایم یعنی وب تاریک اشتباه می گیرند.

وب تاریک چیست؟

این قسمت از اینترنت در واقع زیر شاخه ای از وب عمیق می باشد که تعمدی از دسترس موتور های جستجو و افراد عادی خارج شده است. این وب ها با اهداف خاص که معمولا خطرناک و خلاف هستند ایجاد می شوند. البته یکسری وب تاریک جاسوسی نیز وجود دارد که بسیار پیچیده است و دسترسی به اطلاعات آنها اصلا کار راحتی نمی باشد.

تمامی جرم های سایبری در این قسمت از اینترنت صورت می گیرد. این وب ها توسط موتور های جستجو ایندکس نمی شود و فقط افراد خاص با روش های خاصی که آموزش دیده اند می توانند به این صفحات دسترسی پیدا کنند. البته وب های تاریک تنها ۰٫۰۱٪ Deep Web را تشکیل می دهند. در نظر داشته باشید برای دسترسی به این وب ها از مرورگر های ساده و معمولی نمی توان استفاده کرد. و بایستی از نرم افزاری مانند Tor استفاده کنید که تمامی اطلاعات شخصی و مکانی فرد را رمزنگاری می کند.

نیمی از فعالیت هایی که در وب تاریک اتفاق می افتد غیر قانونی است مانند: خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه، خرید و فروش برده ای جنسی و حتی آزار جسمی و جنسی انسانها به صورت آنلاین در این بعد از اینترنت صورت می پذیرد بدون جا گذاشتن ردی از افراد. البته در بعضی مواقع این وب تاریک کاربردی نیز می باشد به عنوان مثال: فعالان خبرنگاری و فعالان سیاسی در کشورهایی که تحت سانسور شدید اینترنتی قراردارند می توانند بدون جا گذاشتن هیچ رد پایی از خود از این روش بهره مند شوند. این بعد از اینترنت در ابتدا توسط نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.   

سیلک رود چیست؟

سیلک رود یا همان راه ابریشم یکی از وب های زیر مجموعه Deep Web یعنی وب تاریک می باشد.  در این وب سایت که به آمازون مواد مخدر معروف شد خرید و فروش تمامی مواد مخدر به صورت آنلاین انجام می گرفت. در این دارک وب همه چیز از مواد مخدر تا انسان و بمب خرید و فروش می شد. این وب تاریک که ۵ سال قبل شناسایی و از بین رفت تمامی خرید و فروش و پولشویی خود را توسط ارز دیجیتال بیت کوین انجام می داده. بسیاری معتقدند که اگر سیلک رود نبود بیت کوین به جایگاه کنونی خود نمی رسید. موسس سیلک  رود فردی اهل  اوهایو آمریکا بنام راس اولبریکت (Ross Ulbricht) با اسم مستعار Dread Pirate Roberts  می باشد. متخصصان وب این فرد را یک نخبه در این حوزه می دانند که راه خود را گم کرده است.

این فرد معتقد است بهترین مکان برای مخفی کردن یک جسد لایه های زیرین گوگل است. راس با راه اندازی سیلک رود در لایه زیرین Deep Web  یا همان وب تاریک و با کمک گرفتن از بیت کوین توانست در امد زیادی کسب کند. فرد دیگری با تجارت مواد مخدر از طریق سیلک رود و با کمک بیت کوین توانست  ۱۹ میلیون دلاری را که درآورده بود پولشویی کند. آن هم در سیستم حساس و پیشرفته مالی و نظارتی آمریکا. 

راس موسس سیلک رود
سیلک رود یا همان راه ابریشم یکی از وب های زیر مجموعه وب عمیق یعنی وب تاریک می باشد.
سرانجام راس موسس سیلک رود چه شد؟

راس هم اکنون جوانی ۳۳ ساله است که در سن ۲۹ سالگی در سال ۲۰۰۹ سیلک رود را در قسمت دارک وب تاسیس کرد. او بعد از دستگیری به دو بار حبس ابد و ۴۰ سال حبس بدون امکان عفو محکوم شد. همچنین به پرداخت ۱۸۴ میلیون دلار جریمه محکوم شد که به گفته دادگاه گردش مالی این وب بوده است. تحصیلات راس فوق لیسانس  مهندسی مواد است و بسیاری سرگذشت این فرد را با سریال معروف بریکینگ بد مقایسه می کنند.

او در حال حاضر در حال گذراندن حبس خود می باشد. البته راس برای برنامه ریزی ۶ قتل نیز متهم شده بود که ثابت نشد. البته نظر خود راس در خصوص سایتی که راه اندازی کرده بوده این است که حکم صادر شده علیه او منصفانه نمی باشد، زیرا که او یک محل امن برای خرید و فروش مواد ایجاد کرده که باعث ایجاد امنیت برای افرادی که در روش های سنتی آسیب می بینند می شود. البته این گفته او طرفدارانی نیز پیدا کرده است. او خود را یک کارآفرین بخش Deep Web می داند در صورتی که دادگاه او را قاچاقچی نامیده و مجرم به حساب می آورد.

در انتها: 

با توجه به توضیحات داده شده در خصوص Deep Web و وب تاریک به این نتیجه خواهیم رسید که استفاده از هر موردی نیاز به سواد مخصوص آن مورد را دارد. در میان این حجم افسار گسیخته اطلاعات و دسترسی به اینترنت شاید طوری هدایت شویم که یکی از ابزار های بازی برای دارک وب ها باشیم حتی بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشیم. این روزها جرائم به سمت سایبری شدن می رود چنانچه جنگ ها هم به این سو رفته پی داشتن سواد دیجیتال بسیار مهم برای هر رده سنی و شغلی است.

 

 

مقاله های مرتبط

تسلا و پروژه های بزرگ آن

شرکت تسلا Tesla اکنون یکی از جاه طلبانه ترین و جذاب ترین شرکت ها در حوزه فناوری است که علاقه مند به این حوزه، آرزوی همکاری با آن را دارند. این شرکت در سال ۲۰۰۳ توسط دو مهندس به نام های مارک تارپنینگ و جفری استریل تاسیس شده است.

سرور مجازی چیست؟

در ادامه قصد داریم تا چند مورد از مزایا و معایب سرور های مجازی را نام ببریم. از جمله از مزایای Vps میتوانیم به سریع و قابل اعتمادتر بودن آن نسبت به سرور های اشتراکی اشاره کنیم. همچنین شما فایل دسترسی به سرور یا root را در اختیار دارید و میتوانید در صورت نیاز، پیکربندی آن را عوض کنید.

Email
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Pinterest
WhatsApp
Threads

دیدگاهتان را بنویسید