...
  • بیژن
  • آبان ۰۶, ۱۳۹۹
  • بدون دیدگاه

بیت کوین (Bitcoin) یک ارز غیرمتمرکز است که از اصل شبکه نظیر به نظیر استفاده می کند، این امر امکان صدور، پردازش و تأیید معاملات را به صورت مشترک فراهم می کند. به دلیل فقدان یک مرجع مرکزی، بیت کوین مستقل از هر گونه مداخله یا دستکاری دولتی است، اما، به نوبه خود، از عدم وجود تضمین های عملکرد صحیح شبکه یا هر نوع پشتیبانی، برخوردار است. Bitcoin از فناوری بلاکچین استفاده کرده است تا به فرستنده و گیرنده اجازه دهد، بدون استفاده از شخص ثالث با آن معاملات انجام دهند.

بیت کوین در طی فرآیند استخراج به شکل دیجیتال ظاهر می شود. برای استخراج آن، از رایانه های قدرتمند استفاده می شود. در حال حاضر، کل عملکرد استخراج، ۲۵ بیت کوین در ۱۰ دقیقه است. طبق الگوریتم تعیین شده برای استخراج Bitcoin، مقدار کل ارز رمز، به ۲۱ میلیون واحد محدود می شود. طبق تخمین ها، این میزان در سال ۲۱۴۰ محقق خواهد شد.

این محدودیت، مشخصه ارز رمزپایه در مقابل ارزهای سنتی است. موضوع پول کاغذی یک فرآیند متمرکز است که توسط بانک مرکزی انجام می شود، ظرفیت این موضوع به سیاست پولی بستگی دارد و از لحاظ تئوری هیچ محدودیتی ندارد. به عنوان یک قاعده، سپرده های پول ملی، توسط نهاد دولت در برابر ورشکستگی بانک، بیمه می شوند.

 چنین محدودیت ها و سازوکارهای بیمه ای را ندارد. ارزش آن مستقیماً به هدف سرمایه گذاران، برای پرداخت هزینه آن در زمان فعلی، بستگی دارد. در صورت ورشکستگی صرافی بیت کوین، دارندگان حساب، شانس بسیار کمی برای عودت وجوه خود دارند.

کیف پول بیت کوین

Bitcoin در یک کیف پول دیجیتال ذخیره می شود که یا در فضای ابری (Cloud) یا در رایانه های کاربران وجود دارد. کیف پول نوعی حساب بانکی مجازی است که به کاربران امکان می دهد بیت کوین  را ارسال یا دریافت کنند، و یا برای کالاها هزینه پرداخت کنند یا پول خود را پس انداز نمایند. برخلاف حساب های بانکی، کیف پول های Bitcoin توسط FDIC بیمه نمی شوند.

ناشناس بودن Bitcoin

اگرچه هر معامله Bitcoin، در یک گزارش عمومی ثبت می شود، اما نام خریداران و فروشندگان هرگز مشخص نمی شوند، فقط شناسه کیف پول آنها مشخص می گردد. در حالی که این معاملات، کاربران Bitcoin، را خصوصی نگه می دارد، همچنین به آنها اجازه می دهد بدون اینکه به راحتی ردیابی شوند، هر چیزی را خریداری کنند یا بفروشند. به همین دلیل به ارز انتخابی افراد آنلاین خرید دارو یا سایر فعالیتهای غیرقانونی تبدیل شده است.

دیگر مشخصات بیت کوین

  • اولین وجه تمایز Bitcoin این است که حامل نقدینگی الکترونیکی(e-cash) است. به این معنا که می تواند دقیقاً مانند پول نقد فیزیکی عمل کند، و انتقال آن غیرقابل برگشت است. شما وقتی پرداختتان تکمیل شده است نمی توانید آن را پس بگیرید.
  • بیت کوین به حدود ۸ رقم اعشار قابل تقسیم است و در صورت نیاز می تواند بیشتر شود. 
  • هزینه پردازش بسیار کمی دارد.

آینده Bitcoin چه می شود؟

هیچ کس نمی داند که سرنوشت بیت کوین چه خواهد شد. این ارز رمز غیرقانونی است، اما برخی از کشورها مانند ژاپن، چین و استرالیا شروع به سنجش قوانین می کنند. دولت ها نگران مالیات و عدم کنترل آنها بر ارز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید